Community beleid
Vraag
De afdeling Communicatie van VNG Realisatie wilde richtlijnen en kaders opstellen voor het starten en beheren van (online) communities binnen de VNG organisatie. De afdeling is verantwoordelijkheid voor het beheer van onder andere het VNG-forum en Pleio omgevingen.
Alhoewel het forum vrij bekend is (20.000 leden) en actief wordt beheerd door een groep van zes beheerders viel op dat veel fora meer potentieel in zich hadden. Er werd weinig stilgestaan bij een aanpak waardoor veel fora of doodbloedden of veredelde maillijsten werden. Er miste een kader om op een gedegen manier het gesprek aan te gaan met deelnemers binnen een project. Een set aan regels die duidelijk maakte wat de mogelijkheden zijn en wat je als beheerder zou kunnen doen om een forum zo waardevol mogelijk te maken.
Vandaar de wens voor een beleidsdocument. Op basis van dit kader kon vervolgens een praktische ’toolbox’ worden ontwikkeld die medewerkers gebruiken bij de opzet en beheer van hun fora.
Beleidsdocument en workshops
Sense of Community heeft ondersteund bij het ontwikkelen van een beleidsdocument. Hierin werden zaken beschreven zoals definities, community dynamiek, alternatieven, eigenaarschap, doel en resultaat, randvoorwaarden voor succes, kanalen en positionering, uitgangspunten voor community groei of opheffing en community management/beheer. Het document kwam iteratief tot stand in samenwerking met de opdrachtgever en werd tussendoor getoetst aan de hand van twee workshops met een kleine groep belanghebbenden. Tijdens de heidag voor de afdeling Communicatie is het beleid gepresenteerd.
Laten we kennismaken
Wil jij voor je organisatie gebruikmaken van de kracht van een community? Ik denk graag mee hoe ik jou daarbij kan helpen. Van trainingen tot workshops tot complete begeleiding of strategisch advies. Er is veel mogelijk. Laten we vrijblijvend kijken wat bij jouw organisatie past.