Het gezicht achter Sense of Community. Adviseur. Inspirator. Trainer. Workshopbegeleider. Maar vooral een bevlogen community-ontwikkelaar.
Over Sense of Community
Laten we communities bouwen die méér zijn dan een groep mensen.
Mensen met een gemeenschappelijk doel met elkaar verbinden is dé manier om verandering mogelijk te maken. Communities zijn de sleutel tot de problemen van morgen. Maar echt impactvolle communities creëren is een vak apart. Een vak dat ik al 15 jaar beoefen en waar ik organisaties graag bij help.
Mijn naam is Kirsten Wagenaar.
Communities ontwikkelen is mijn vak
Dat is geen vak zoals je dat vaak tegenkomt. Een community-ontwikkelaar, wat doet die precies? Ik heb de afgelopen 15 jaar van mijn passie en missie mijn beroep gemaakt. Als community-expert help ik organisaties om communities te ontwikkelen waarmee zij daadwerkelijk impact maken. Zo levert een community op waar die voor bedoeld is: betere ideeën, slimme innovaties, doordachte oplossingen of gewoonweg waardevolle kennis.
Van overheidsorganisaties tot hogescholen, woningcorporaties, bibliotheken, verenigingen, ziekenhuizen en samenwerkingsverbanden. Ik geloof dat elke organisatie baat heeft bij een betrokken community. Het zit in ons als mensen om ons een community te voelen. Om onderdeel te zijn van een geheel. Juist die menselijkheid hebben we hard nodig om de uitdagingen van vandaag en morgen op te lossen.
Ik help organisaties om mensen samen te brengen op een manier die wérkt. Niet alleen samenbrengen, maar echt verbinden. Dat is de basis voor een community met impact.
Méér dan slechts een groep mensen
Een community is méér dan een groep mensen die toevallig bij elkaar zijn gezet. De leden van een community moeten zich verbonden voelen, een gemeenschapsgevoel ervaren en bereid zijn kennis te delen. Dan pas gaat de community zijn werk doen. Communities bouwen gaat dan ook vooral over psychologie en sociologie. Mensen verbinden zich pas echt als ze zich veilig voelen, geloven in de samenwerking, zichzelf in de ander herkennen en hun ei kwijt kunnen.
Het echte werk van een community ontwikkelen zit hem dus niet in het technische platform opzetten. Ook niet in de juiste mensen bij elkaar zoeken. Het zit hem in die mensen een gevoel van verbondenheid geven. Dát is het community-werk waar ik organisaties graag bij help.
Mijn missie
Dingen samen doen is makkelijker, leuker, sneller en beter dan alleen. Daarom heb ik er mijn werk van gemaakt om mensen te verbinden.
In de 15 jaar dat ik met communities werk, valt het me op dat organisaties vaak tegen dezelfde uitdagingen aanlopen. Steeds weer zag ik dezelfde oplossing: je horizon verbreden en zoeken naar verbindingen helpt om verder te komen. Kijk verder dan je eigen afdeling of zelfs je eigen organisatie. De oplossingen voor de echte uitdagingen liggen niet alleen bij het individu of de organisatie. Die ontstaan pas als je met elkaar in gesprek gaat.
Daarom wordt kennis en ervaring delen steeds belangrijker. Om écht samen te werken en nieuwe kennis te ontwikkelen, is duurzame verbinding nodig. Voelen waarom we samen worden gebracht en waarom dat voor onszelf en de gemeenschap waardevol is. Daarom geloof ik in verbinden op een authentieke manier. Minder tegenover elkaar staan. Meer begrip, op elkaar leunen en samen verder komen. Het kost tijd om een community te vormen, maar het is het meer dan waard.
Mijn eerdere community-werk
Ik doe niets liever dan communities ontwikkelen met en voor opdrachtgevers. Eerder mocht ik als adviseur, inspirator, trainer en strateeg onder andere werken voor…
Hoe het 15 jaar geleden begon
Inmiddels werk ik 15 jaar als community-expert. Nee, dat was nooit een vooraf uitgestippeld plan. Ik was in 2008 net teruggekomen van 7 jaar in Italië en zocht een nieuwe uitdaging. Toen ik de functie Community Manager bij de Kamer van Koophandel tegenkwam, voelde dat als mijn roeping. Dat was bijzonder, want ik had geen idee wat de functie inhield. Laat staan dat ik er ervaring mee had. Maar voor ik het wist had ik de functie én had ik het vak gevonden dat mij past als een jas.
Ik deelde als bevlogen Community Manager destijds veel kennis en tips op social media, gaf advies en kreeg allerlei vragen over het thema. Daarom besloot ik de advieskant op te gaan. Eerst hielp ik bij een social-media-bureau talloze mensen bij hun community-strategie. Sinds 2013 ben ik zelfstandige. Eerst als freelancer, vanaf 2017 als eigenaar van het bureau Bind, en nu weer als freelancer voor Sense of Community. Ik doe elke dag wat ik het liefst doe: organisaties helpen om krachtige communities neer te zetten.
Veelgestelde vragen
Niet iedereen verstaat hetzelfde onder ‘community’ of heeft een goed beeld van de karakteristieke dynamieken die erbij horen. Wil je weten hoe ik communities zie of hoe de eerste stappen in een samenwerking met mij verlopen, check dan eens deze veelgestelde vragen.
Staat jouw vraag er niet tussen?
Een community is een groep mensen die een gemeenschappelijk belang, doel, normen en waarden, identiteit of interesse delen en structureel met elkaar in interactie staan, vaak online of binnen een specifieke locatie.
Een community verwijst naar een groep mensen met gedeelde belangen of doelen die met elkaar in interactie staan, vaak gericht op het opbouwen van relaties en het delen van kennis. Een netwerk daarentegen heeft meestal een breder bereik en verwijst doorgaans naar verbindingen tussen individuen of organisaties. De focus is vaak de professionele relatie, zakelijke kansen of sociale contacten. Een community is persoonlijker en gaat vaak diep in op specifieke thema’s, terwijl een netwerk zich breder kan uitstrekken over verschillende domeinen. In een community weegt voor leden het gemeenschappelijk belang vaak zwaarder dan het individueel belang.
In principe kun je voor veel onderwerpen en doelen een community opzetten. Het succes ervan hangt echter af van de relevantie, de behoeften van de doelgroep en de mate van betrokkenheid die je kunt stimuleren. Sommige onderwerpen lenen zich beter voor communities dan andere. Zo is het hebben van een Siamese kat waarschijnlijk boeiender om over uit te wisselen dan online bankieren. Het is daarom belangrijk om de doelstellingen, de doelgroep maar ook concurrentie zorgvuldig te overwegen voordat je start met een community project.
Vaak worden er communities bedacht waar mensen niet op zitten te wachten. Het is dan trekken aan een dood paard. Het is daarnaast niet makkelijk om een gemeenschappelijk belang te creëren dat leden aanspreekt. Vandaar dat ik vaak aangeef dat communities gaan om faciliteren en niet alleen het bedenken en bouwen ervan. Een gebrek aan zichtbaarheid, onvoldoende stimulansen en waarde speelt ook een rol. Het is belangrijk om deze obstakels te begrijpen en strategieën te ontwikkelen om de betrokkenheid en activiteit binnen de community te bevorderen.
De hoeveelheid communitymanagement die je moet investeren, hangt af van de grootte van de community, de doelstellingen en de verwachte betrokkenheid. Structureel inzetten van beheer en activatie door middel van communitymanagers is van cruciaal belang om de interactie te stimuleren, problemen op te lossen en de communitycultuur te bevorderen. Het is een voortdurend proces dat schaalbaar is op basis van de behoeften van de community. De meeste organisaties beginnen met een investering van 8-16 uur per week.
Wat zeggen anderen over mij?
Ik kan veel over mezelf vertellen. Maar ben je benieuwd hoe het echt is om met mij te werken? Dan laat ik mijn eerdere opdrachtgevers graag het woord voeren:
I highly recommend working with Kirsten. She is knowledgeable and a good communicator. I enjoyed our interactions and learned a lot.
At ISRIC – World Soil Information, we wanted to form a community of practice for soil data and information professionals, but we lacked experience in community building. As we set out our vision for the programs, sometimes we lacked clarity on basic concepts such as what is the difference between a network and a community. Working with Kirsten helped us clarify some of the foundational concepts related to community building, and also showed us a clear step-by-step approach to vetting our vision within the community and drawing them together.
With Kirsten’s guidance and support, we moved through a needs assessment process and also strengthened our internal understanding of how to approach community building. Through the needs assessment process and initial engagement with our community, we learned that there was widespread interest in this effort and it gave us confidence to move to the next steps.
Emily Toner ISRIC, Wageningen University
Met Kirsten hebben we veel meer dan kennis en ervaring in huis gehaald. Ze doorziet en doorvoelt. Ze weet empathisch aan te voelen en tegelijk heel duidelijk en direct te zijn.
De NBPO heeft het verlangen aan te kunnen (blijven) sluiten bij de tijd en meer verbinding en uitwisseling krijgen met haar leden en ook tussen leden onderling. Dit speelt al een aantal jaren en tegelijk bleek het moeilijk zelf voor elkaar te krijgen. Deels omdat wij (bestuur) onderdeel zijn van het geheel en er altijd blinde vlekken voor jezelf zijn en deels omdat we gewoon de kennis en ervaring niet in huis hebben. Na deelname aan een kleine workshop van Kirsten vielen de puzzelstukjes in elkaar en werd ik mij ervan bewust dat dit (community’s) de weg was om te gaan volgen.
Met Kirsten hebben we veel meer dan kennis en ervaring in huis gehaald. Ze doorziet en doorvoelt. Ze weet empathisch aan te voelen en tegelijk heel duidelijk en direct te zijn. Een hele fijne baken om aan vast te houden en mij / ons door te laten voeden.
Als je als organisatie tot de kern wil komen en het voornemen is om echt te investeren, vooral ook in eigen tijd en aandacht, om stevig geankerd je een nieuwe organisatievorm te vinden, dan zou ik Kirsten zeker aanbevelen!
Mariëlle Koop NBPO
Laten we kennismaken
Wil jij voor je organisatie gebruikmaken van de kracht van een community? Ik denk graag mee hoe ik jou daarbij kan helpen. Van trainingen tot workshops tot complete begeleiding of strategisch advies. Er is veel mogelijk. Laten we vrijblijvend kijken wat bij jouw organisatie past.